rondreisindia-nepal.reismee.nl

Dag 10 Lumbini

Dag 10 Lumbini
Vanochtend niet heel vroeg opgestaan. Zeg maar uitslapen in vergelijking met de eerdere dagen. 7 uur de koffers beneden en 8 uur vertrekken naar de geboorteplaats van Siddharta Gautama, beter bekend als de latere Boeddha. We hebben aardig goed geslapen ondanks de enorm harde matrassen. Gisteravond nog even met mijn lief ge-face-timed omdat hij jarig was (en ik er voor het 2de achter eenvolgende jaar niet ben op zijn verjaardag). Zoals ik al eerder zei krijg ik steeds meer moeite om het ontbijt naar binnen te werken. Waarschijnlijk ook omdat we iedere avond vrij laat eten en dan ook vrij snel gaan slapen omdat we zo vroeg op moeten. Hierdoor lijkt het net of we constant zitten te eten. Maar dat is absoluut niet het geval. Er zitten zoveel uren tussen de maaltijden dat mijn maag wel gekrompen MOET zijn. Daar komt nog bij dat het hier toch aardig heet is (30+), we veel reizen, veel curry's eten en veel te weinig (naar mijn maatstaven) bewegen. Desondanks heeft nog niemand in onze groep (van 24) reizigersdiarree gehad. Afkloppen dan maar. Dit is slechts een feit.
Dus het ontbijt erin. Veel van hetzelfde, eieren, witte toast, bananen (soms fruit) pannekoekjes, wentelteefjes (soort van) en nog wat warms zoals gebakken aardappeltjes en iets met curry. Dus, toch maar eten (maar zin in yoghurt met fruit en muesli of smoothie).
We rijden naar de geboorteplek van Boeddha. We zien tempels, veel monniken en toeristen, gebeden en natuurlijk de wapperende vlaggetjes. Prachtig en indrukwekkend om te zien. De boom waar Boeddha onder zat te bidden en waar hij verlichting zocht is volgehangen met prachtig gekleurde vlaggetjes. Er omheen zitten monniken te bidden, luisterend naar de chipmunck eh hoofdmonnik die het gebed hardop voorleest. Het is erg rustgevend. Mooie foto's gemaakt ook (verwacht ik, als mijn Canon goed ingesteld is door iemand uit de groep). Daarna geld pinnen (alweer? ja ook voor de souvenirs hoor). Het is niet zo dat we zoveel wijn drinken (eerder bier wat soms net zo duur, zo niet duurder, als de maaltijd is). Onze fles wijn reist nog steeds met ons mee. Tot nu toe geen koelkast op de kamer gehad. Anderen wel, dus het heeft zo moeten zijn denk ik.
Nu hebben we het eindelijk voor elkaar. De bus waarin we rijden heeft een koelkast. Daar staat onze fles nu in te koelen. Dus zodra we straks in ons nieuwe hotel zijn, kunnen we er 1 drinken. Eindelijk hè Marianne?
We rijden nu dus door de heuvels richting het Chitwann National Park. Daar blijven we 3 dagen. Ik zit nu dus in de bus mijn verhaal te typen zodat ik t later kan knippen en plakken. Dit spaart tijd en ik weet me meer te herinneren (tja 50+).
Het is hier een stuk rustiger en schoner dan in India. Betere huizen, meer groen, minder vuil op straat. Nog even een "ik sta op knappen stop" dus in de bosjes plassen en we komen aan in het Chitwann National Park. Het is hier prachtig! Groen en stil. Heerlijk, wat een verademing met India. We gaan genieten hier. Wat gaat het toch snel. We zijn al over de week heen dus we moeten ook genieten. Na het inchecken en het bewonderen van onze lodges (echt prachtig) gaan we een wandeling maken om olifanten en/of neushoorns en/of krokodillen te zien. We zien niet heel veel want er lopen teveel toeristen rond diep te veel lawaai maken. Zo jammer dit. Maar desondanks een heerlijke wandeling gemaakt. Daarna nog ff shoppen, souvenirs kopen en weer terug naar de lodges. Ons wijntje is inmiddels koud! Heerlijk. Eindelijk kunnen we t opdrinken. Op onze veranda lekker een wijntje drinken. Marianne is happy en ik ook haha. Daarna met de groep eten. Er is iemand jarig dus Ina heeft een taart geregeld. Lekker toetje dus!
Nu nog ff buiten zitten en dan heerlijk koesen. Als we geen last van spinnen hebben tenminste. Ik zag een spin op mijn bed maar voordat ik m kon pakken schoot die weg. Marianne staat stokstijf in de kamer haha. Zo'n schijterd ook. Net als een paar van de mannen hier die bang zijn voor alles wat kruipt. Ik ben benieuwd of Marianne slaapt vannacht. Ze slaapt ook nog onder het raam....
Morgenvroeg een boot tochtje, danin de rust. S middags safari en voor de rest zien we t wel. Het beloofd een lekkere dag te worden!

Oant sjen x

Reacties

Reacties

Jan

Wat een leuk verslag weer. Veel genieten dus daar. Nog 5 nachtjes en dan alweer richting Nederland. Daar dan maar weer een fijn ontbijtje

Jannette

Mooi verhaal Anja!

Hinke

Wat een prachtige verhalen Anja ! Ik volg ze met veel plezier , Lekker nog ff genieten meiden , de tijd vliegt!!! ??❤️❤️

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!