rondreisindia-nepal.reismee.nl

Dag 14 Kathmandu

Vandaag reizen we naar onze laatste stad, de hoofdstad van Nepal Kathmandu. Het wordt weer een lange reis door de Himalaya, langs dorpjes, de Trisulirivier, de rijstterrassen en de diepe dalen. Weer genoeg te zien dus in deze prachtige omgeving. Maar ook weer hobbelen in de bus want bestrating is er niet. We hebben een paar stops onderweg, koffie/thee/plaspauze. Op dezelfde plek als van Lumbini naar Pokhara. Grappig dat we daar de weg kennen. Daarna een stuk door rijden. Vervolgens gaan we ergens lunchen, mo-mos, dat zijn de gestoomde en gevulde deegpakketjes die we eerder gehad hebben (dumplings) met een biertje om de dorst te lessen en het vocht weer aan te vullen. Onze 3e stop is bij een hangbrug. Van de ene kant van de vallei naar de andere kant. Via een klein soort dorpje, lopen we naar de brug. Best wel een invasie voor de inwoners van dit dorpje. Maar ze lachen vriendelijk en willen wel op de foto (ook wel weer een inbreuk op hun privacy vind ik). Het oversteken van de brug valt reuze mee, zelfs voor onze hoogtevrees mensen. Mooi uitzicht ook over de vallei.
Daarna het laatste stuk rijden (voor het eerst ben ik er wel klaar mee). Als we Kathmandu binnenrijden ben ik best wel geschokt hoe het er hier uitziet. Is dit nou de hoofdstad? De wegen lijken van puin gemaakt te zijn, wat enorme stofwolken met zich mee brengt. Veel armoede, kleine huisjes (van golfplaat) langs de weg. Heel veel mensen dragen mondkapjes, wat niet verwonderlijk is gezien al het stof. 2-2 1/2 jaar geleden is er hier een zware aardbeving geweest. Blijkbaar is dat nog niet helemaal hersteld. Eenmaal wat dieper in de stad wordt het beter. Het contrast is groot als wij ons enorme Victoriaanse hotel (Britse invloeden) zien. Het lijkt Dynastie wel. Het voelt ook wel dubbel. In Afrika bleven we in kleine huisjes, net als de bewoners maar hier zitten we in de hotels terwijl er buiten de deur zoveel armoede is en je eigenlijk zo weinig kunt doen. Maar goed, eenmaal ingechecked gaan we naar onze hotelkamer, die er prachtig uitziet. Het is inmiddels half 6 (vanmorgen om 8 uur vertrokken) en Marianne en ik zijn er helemaal klaar mee. We zijn verreisd. Het einde van de vakantie (vakantie?) is in zicht en de vermoeidheid slaat toe. Als het kon zouden we wel naar huis geteleporteerd willen worden. Maar, omdat dat niet kan, gaan we ons opfrissen en wat in het hotel eten. Er is een bruiloft gaande waar we nog even gaan kijken (en dat mag gewoon hier). Het is een prachtig feest, met prachtige mensen, en een prachtig bruidspaar dat net de openingsdans doet. Ze lijken gelukkig en worden toegejuicht en krijgen veel applaus. Mooi om te zien.
Morgen is onze laatste dag hier. We gaan nog wat tempels bezoeken en mogen nog wat shoppen. Zaterdagmorgen vliegen we terug maar Nederland (en dat vinden we prima)
X

Remko

Geweldige loopbrug (leuk voor iedereen?)! Geniet van de laatste dagen en goede reis naar huis!

Jannette

Dank je voor het "meereizen". Prachtige verhalen!
Julie een goede reis terug naar huis.

Marijan

Dank voor de prachtige verhalen! Heb een goede en veilige reis terug naar huis! ?

Ingrid

Bedankt voor de prachtige reisverhalen en fotos en een hele goeie reis naar huis! Slaap en droom lekker laatste nachtje daar! Dikke tut ??

Jan

Eindelijk weer naar mij?

Jessie

Heerlijk genoten maar nu tijd om naar huis te komen voor jullie maar ook beetje voor ons ? ?

Hinke

Goeie reis mokkeltsjes ! ❤️

Judith

Hoop dat jullie nig even naar de Tibetanen gaan. Goed terugreis en kom lekker bij...