rondreisindia-nepal.reismee.nl

Dag 7

Varanassi
Vanochtend nog vroeger op gestaan dan gister. 5 uur moesten we beneden zijn om de vroege trein naar Varanassi te nemen. We hebben een redelijk goede maar korte nacht gehad. Ben blij dat marianne ook goed geslapen heeft.
Bij aankomst in de lobby werd ons verteld dat de trein vertraging heeft (maar dat is meestal zo) en dat we mogelijk toch met de bus gaan. En ja, na enige tijd kwam de mededeling dat we inderdaad met de bus gingen. De trein had zo'n 5-7 uur vertraging. Dan zouden we dus te laat in Varanassi aankomen EN missen we onze vrije middag. Prima opgelost dus. We hoeven ook nog niet afscheid te nemen van onze chauffeur en bijrijder (wij zijn fan van de bijrijder, een leuke charmante goedlachse man). Zij hebben ons tot nu toe veilig vervoerd van stad naar stad. Ik zou het niet kunnen in deze chaos. De chauffeurs in deze sector (toerisme) hebben een seisoensbaan en werken van ongeveer september tot mei. Dus voordat het te warm wordt stoppen ze. De bus is prima en heeft gelukkig airco.
Anyway, omdat deze chauffeurs niet door zouden rijden en de weg niet goed kennen werden we begeleid door iemand uit het hotel op de brommer. Uit de stad komen was nog wel een dingetje met zo'n grote bus. Erg druk ook, niet voor te stellen om kwart over 5 s ochtends. Volop bedrijvigheid. Sommige (etens) kraampjes zijn al open, veel brommers, tuktuks, fietsen, honden, koeien etc. Net zoals overdag dus. Eenmaal door de drukte heen en in de goede richting gedirigeerd neemt de escorte afscheid en rijden wij verder. Het wordt weer licht en beloofd weer een mooie dag te worden.
We gaan dus naar Varanassi, aan de Ganges, de oudste, zonder onderbreking bewoonde stad ter wereld en de heiligste stad van India. Bezocht door pelgrims op zoek naar verlossing en troost. Met zijn ghats (stenen trappen) aan de oever van de Ganges waar rituelen worden uitgevoerd in de overtuiging dat het water van de rivier hun zonden wegwast.

Halverwege de busreis een tussenstop gemaakt bij een tankstation om even de benen te strekken en wat vocht te lozen. Nou is het niet zo als in Nederland natuurlijk. Geen lekkere hapjes enzo (helaas) wel heel goedkope benzine! Een liter voor minder dan een euro! De wc is een gewone toilet pot maar zo vies dat het net zo goed een gat in de grond had kunnen zijn. Het gebruik is hetzelfde, ik hang erboven. Het is niet anders, we passen ons aan (en dat kan ook niet anders natuurlijk).
Naast de pomp een klein kraampje met o.a. pruimtabak voor de mannen (vandaar hun zwarte tanden en t gespuug op straat) en wat rijst en verse Chai thee. Met melk uiteraard. Geschonken in een soort borrelglaasje maar dan van terra cotta. Of eigenlijk een mini bloempotje (het is maar net waar je het mee associeert, misschien toch maar eens een afspraak bij VNN maken haha).
We gaan nog even met een oude plaatselijke bewoner op de foto (erg leuk) en dan vervolgen we onze reis. Over een kleine 3 uur komen we aan en hebben we de middag vrij. Heerlijk.
Het laatste stuk rijden we niet zo snel. We gaan over een smal landweggetje waar eigenlijk geen 2 auto's laat staan bussen elkaar kunnen passeren. Het levert hachelijke situaties op. Wij hebben het gevoel dat er nog geen haar tussen kan bij het passeren maar merken geen emotie bij de chauffeur dus het zal wel meevallen. Als ik net 10 minuten even in dut (was wonderbaarlijk wakker) rijden we de stad binnen. Het duurt even voordat de chauffeur het hotel kan vinden. Hij komt hier normaal gesproken niet, vandaar.
Het is een Golden Tulip hotel en ziet er prima uit. De kamers hebben een klein balkonnetje en zien uit op de tuin. Eindelijk kunnen de ramen open. Heerlijk. We hebben even de tijd maar moeten ook nog lunchen en geld pinnen dus voordat we het in de gaten hebben hebben we nog maar een half uurtje. Geen tijd meer om echt te slapen dus. Dan maar even chillen.
Om half 5 vertrekken we op de riksja naar de Ganges. Het is echt enorm druk in de stad en het toeteren houdt constant aan. Wat een (pokke) herrie zeg! Bij de Ganges aangekomen worden we een beetje stil.

Het is echt indrukwekkend. Veel mensen ook. We maken een tocht over de Ganges, maken veel foto's en zien de lijkverbrandingen bij 1 van de ghats. Hoe hoger je op de trappen ligt hoe hoger je klasse is. De overledene ligt op een soort houten brancard en is bedekt met een kleed. Eerst wordt de overledene gedoopt in het water van de Ganges. Daarna op de trap gelegd, worden er droge palen om gelegd en wordt het in brand gestoken. Hoe hoger de vlam hoe beter de persoon is geweest die overleden is. Tja je moet het maar bedenken allemaal.
Daarna wonen we nog een ceremonie bij. Allemaal boten om ons heen. Het lijkt wel of we in Amsterdam zitten bij de G-parade (maar dan anders) haha. O ja, we hebben natuurlijk ook nog een kaarsje aangestoken omringd met bloemetjes en op het water gelegd. Even een moment van bezinning. Prachtig toch? Daarna weer terug met de riksja. Marianne en ik hebben medelijden met die iele mannetjes die de toch vaak stevige toeristen heuvel op en af moeten rijden en manoeuvreren. Wat zullen ze een gespierde benen hebben zeg! Marianne zegt steeds, o skande, zullen we afstappen? Maar dat lijkt me niet verstandig in die mensen menigte. Bovendien weten we de weg niet (ik sowieso niet haha).
Toch nog later dan verwacht in het hotel aangekomen. We weten nu al dat we mogen weer vroeg moeten. Dan de Ganges bij zonsopgang. En het is Holi feest. Had het eerder verkeerd beschreven, op de Engelse manier. Maar dit is Bolywood nou? We gaan dus nog wat lichts eten en dan koesen. Morgen weer een enerverende dag!

Oant moarn! X

Jan

Niet te veel gecharmeerd raken op die bijrijder hoor ?