rondreisindia-nepal.reismee.nl

Dag 15 Kathmandu

Vandaag is onze laatste dag in Kathmandu. We kunnen uitslapen want een deel van de groep heeft zich opgegeven om een vlucht boven de Himalaya te maken. Wij (en 10 anderen) doen dat niet waardoor we om half 8 opstaan, rustig aan kunnen doen en om half 9 aan het ontbijt zitten. Zo lekker, net als het zeer uitgebreide ontbijt. Heerlijk. Om half 10 vertrekken we om een aantal tempels te bezoeken. Er zijn er vele hier in Kathmandu. De eerste waar we heen gaan is de Swayambhunath oftewel de apen tempel. De enorme stupa vormt het hart van het Nepalese boeddhisme en is een waar bedevaartsoord. Bovenop staat een afbeelding van de alziende ogen van Boeddha en ook hier wapperen vele kleurige gebedsvlaggetjes. Langs de steile trappen naar boven wordt je vergezeld door apen (en door de vele kraampjes). Bovenaan heb je een prachtig uitzicht over de vallei.
Daarna gaan we naar het Durbarplein. Hier werden vroeger de koningen gekroond. Helaas is het paleis door de aardbeving getroffen en staat het in de steigers. Na de lunch gaan we naar ee plek waar de jonge godin (Kumari ) van Nepal woont en wordt opgevoed door verzorgers.
We lopen door de stad naar de bus om nog een tempel en een museum te bekijken. Omdat er een aantal mensen liever nog even gaan shoppen of naar het hotel gaan wordt de groep gesplitst. Marianne en ik hebben het wel gehad met al die tempels (hoe mooi ze ook zijn) dus wij kiezen voor het hotel. En omdat marianne nog 1 souvenir wil kopen gaan we shoppen, eventjes deze keer want we zijn er eigenlijk wel klaar mee. We lopen samen met Wil, Anneke en Marshell naar de mainstreet. Waar het rete druk is en die ons sterk doet denken aan Delhi. Marianne vind er nog wat ze zoekt en weet zelfs af te dingen. En het lukt deze keer, we leren het nog wel. Daarna terug naar ons hotel. We nemen een taxi. Kost hier geen drol. Er zit een jonge knul achter het stuur die zeer behendig de auto door het drukke verkeer heen stuurt en ons voor de ingang van het hotel afzet. 300 roepies, zo'n 2,50-3 euro. Nou daar kom je in Nederland nog geen 5 meter mee! Daarna even lekker douchen en bijkomen waarna we met ongeveer de helft van de groep buiten de deur gaan eten. De tent waar we heen zouden heeft erg luide live muziek dus we gaan naar de bovenverdieping en zitten buiten. De kaart valt erg tegen maar ze hebben zoveel moeite voor ons gedaan dat we het sneu vinden om weg te gaan. En we hebben er ook niet meer de puf voor moet ik zeggen. Er wordt besteld en gegeten (niet bijzonder zoals verwacht) en na anderhalf uur gaan we terug naar het hotel. Lekker slapen want morgen een hele lange dag voor de boeg. We vertrekken om 8 uur, gaan op de weg naar het vliegveld nog een tempel bezoeken, dan is het nog 10 minuten naar t vliegveld. We hebben ook wel weer zin om naar huis te gaan (maar zien wel op tegen de enorme reis).