rondreisindia-nepal.reismee.nl

Dag 6

Vanmorgen heul vroeg op gestaan. We moesten om 10 voor 6 (in de ochtend) beneden staan om naar de Taj Mahal te gaan. Niet zo heel ver van ons hotel gelukkig. Om 7 uur kunnen we pas naar binnen maar we moeten nog een stukje lopen en kaartjes kopen. Heerlijk om zo vroeg buiten te zijn en eindelijk eens te bewegen. We hebben de pas erin en genieten. We zien al rijen bij de ingang staan, tussen van die hekken. Het lijkt de efteling wel! Er zijn wel 4 rijen, 1 voor Indiërs, 1 voor toeristen etc. Als we bij het punt komen waar de rijen samen moeten voegen blijkt dat onze rij er niet tussen mag. Waarom? Omdat zo'n jonge knul die de kaartjes knipt dat zegt. Onze reis leidster is het daar niet mee eens en begint te protesteren. Ze zegt tegen ons dat we onder het hek door moeten klimmen en in de andere rij moeten gaan staan. Dit natuurlijk tot grote ergenis van de mensen die er al staan. Het wordt een heen en weer gescheld, tenminste zo klinkt t. We zijn bij de Temple of Love, roep ik een paar keer. Tja wat zonde van al die energie zo vroeg op de morgen. Uiteindelijk staan we in de goede rij. Dan nog een stukje lopen door de toegangspoort naar de Taj Mahal. Bij binnen komst zien we de prachtige witte Taj Mahal op de achtergrond. Het is ook prachtig weer, nog een beetje schier maar t begint al warm te worden. We lopen naar de ingang en zien dan echt hoe mooi het is. Prachtig wit marmer met prachtige uitgehouwen tekens en versieringen. Dit is dus de grootste toeristische attractie van Noord India. De dood van zijn geliefde echtgenote in 1631 was voor mogol-vorst Shah Jahan aanleiding de herinnering aan haar te vereeuwigen met een mausoleum van ongekende schoonheid (uit een boekje) Nou dat is gelukt. Vooral prachtig met het opkomen van de zon. En veel minder druk en warm dan in de middag. We maken veel foto's en lopen er zo'n anderhalf uur rond. Het is zeer indrukwekkend allemaal. Daarna in de bus terug naar het hotel waar we nog moeten ontbijten. Heerlijk, iedereen heeft trek. Daarna opfrissen en koffers inpakken. We gaan naar de volgende stad en hotel. Lucknow. Het is een lange reis, via de nieuwe snelweg deze keer. Alleen plaspauze maar niets te eten. We gaan nog wel even naar de markt voor wat fruit.

Aangekomen in Lucknow blijkt dat de weg waar we inrijden afgesloten is en we helemaal om moeten rijden. Het is spitsuur. Tja wanneer niet eigenlijk. Ina zegt dat we uit moeten stappen om het laatste stukje te lopen. Prima, even wat beweging. We zijn een bezienswaardigheid natuurlijk. Al die blanke toeristen, tussen al dat luid toeterende verkeer. Daar is ons hotel, de Golden Tulip. Nou dat moet goed zijn denk ik. We mogen eerst eten, gelukkig! Pff het is hier wel aanpassen geblazen. Normaal gesproken eet ik de hele dag door (gezond en niet veel) en nu moet ik t doen met 3x per dag (vandaag 2x) best ver uit elkaar. Anyway, het eten is heerlijk. Marianne heeft gekruide, gevulde cottage cheese, die behoorlijk pittig is, 1 hele peper blijkt later, en ik had een Griekse salade (eindelijk!) en gegrilde vis. Na het eten afgesproken om nog naar een bazaar te gaan en om wat goedkope kleren te kopen voor het holy feest. Holy, waar ze allerlei kleuren poeder op ons gooien. Heb gehoord dat de kleuren er net zo moeilijk uitgaan als de colour run die we ooit eens gelopen hebben (hardloop event in goutum). Vandaar dus deze goedkope kleding en een sjaal voor op ons hoofd zodat we niet weer naar de kapper hoeven. Lijkt me een hele ervaring zo'n holy feest. Maar goed, om op de bazaar te komen was nog een heel ding. Lopend door de stad, met al zijn drukte. Maar ook dat is weer gelukt.

Morgen weer vroeg vertrekken, 6 uur. We gaan in de trein naar Varanassi. Zo'n kleine 7 uur. Ook een hele belevenis denk ik. Een tochtje over de ganges en s middags wat vrije tijd geloof ik. Nou dat is ook weer eens fijn. Kunnen we gelijk weer pinnen want waar dat geld toch blijft? Het vliegt de beurs uut terwijl het helemaal niet zo duur is hier.

Net een telefoontje gekregen dat we morgen om 5 uur vertrekken! Omg niet best. Maar goed, met ontbijt deze keer, dat nemen we mee. Voor nu dus douchen, wekker zetten en slapen (en niet snurken!)

Groeten x

Jannette

Wat weer een leuke reis Anja!
Lekker genieten.

Jan

Is dus erg mooi dat tempeltje daar
Lekker slapen en morgen wederom genieten

Hinke

Prachtig Anja , dikke tút ook voor Marianne ??

Hinke

Bauke ontwerpt nu ook zo’n soort gebouw ?